افتتاح راه‌آهن شیراز – اصفهان؛ آیا دروغ بزرگ دولت بود ؟

شانزده ماه پس از آغاز به کار نمایشی، مسئولان وعده‌ی تجهیز ایستگاه می‌دهند!
افتتاح راه‌آهن شیراز – اصفهان؛ دروغ بزرگ دولت
دوشنبه, ۱۹ مهر, ۱۳۸۹
چکیده : شانزده ماه قبل، راه‌آهن شیراز - اصفهان در ایام تبلیغات انتخاباتی، زیر پوشش زنده تلویزیونی، توسط معاون اول احمدی‌نژاد افتتاح شد. اما مسئولان دولتی که تاکنون ناتمام بودن این پروژه را انکار می‌کردند، به تازگی دستور تجهیز یک ایستگاه موقت راه‌آهن را داده‌اند و هنوز هم حاضر نیستند زمان اتمام پروژه را اعلام کنند.      
 عکس از سایت خبرآنلاین
کلمه: شانزده ماه پس از هیاهوی تبلیغاتی احمدی‌نژاد برای افتتاح راه‌آهن شیراز – اصفهان، استانداری فارس با انتشار خبر دستور تجهیز موقت یکی ایستگاههای این راه‌آهن، عملا به نیمه‌تمام بودن این پروژه و دروغ بودن آن‌همه هیاهوی انتخاباتی اعتراف کرد.
به گزارش  خبرنگار کلمه، چند روز پیش سایت اطلاع رسانی استانداری فارس از تلاشهای استانداری و راه آهن فارس برای تجهیز ایستگاه شیراز و آماده‌سازی موقت این ایستگاه موقت خبر داد؛ بدون اینکه یادآوری کند در تمام یک سال گذشته، مقامات دولتی دروغ بودن تبلیغات انتخاباتی احمدی‌نژاد را رد کرده و انحراف خطوط ریلی، از ریل خارج شدن قطار، آماده نبودن این خط راه‌آهن و توقف تردد قطار در این خط را نیز مورد انکار قرار داده بودند.
محمود احمدی نژاد در هفته آخرین قبل از انتخابات ۲۲ خرداد، در وقت اضافه تبلیغاتی که از سوی صدا و سیما به او اهدا شد، یکباره خبر داد که خط آهن شیراز، اصفهان افتتاح شده و آرزوی دیرینه اهل فارس بر آورده شده است. اما اگر دروغ بودن آمارهایی که احمدی نژاد ارائه می‌داد با توضیحات مهندس موسوی، کروبی و حتی محسن رضایی مشخص می‌شد، این آخرین مانور تبلیغات انتخاباتی نیازی به هیچ تکذیب و توضیحی نداشت؛ چرا که هنوز سه روز از افتتاح خط راه آهن شیراز – اصفهان نگذشته بود که قطار بر جا ماند و ایستگاه متروک شد.
در ازدحام خبری روزهای مانده به انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، دست‌اندرکاران ستاد انتخاباتی احمدی نژاد به هر کاری دست زدند تا مگر آمار رای دهندگان را بالا ببرند. احمدی نژاد در مناظره‌ها منکر همه چیز شد؛ از تورم و به هم ریختگی اقتصادی تا سراسیمگی در روابط خارجی و انزوای بین المللی ایران. اما افتتاح نمایشی راه آهن شیراز – اصفهان مانند تورم و نرخ بیکاری نبود که قابل انکار باشد؛ بلکه حتی از هاله نور هم بیشتر جلوی چشم مردم قرار داشت. بدین ترتیب دیگر هیچ راه کتمانی باقی نماند که بتوان با آن افتضاح افتتاح نمایشی و غیرواقعی راه‌آهن را پوشاند.
پرویز داوودی، معاون اول احمدی نژاد در آن زمان، در ۱۳ خرداد سال ۸۸ به شیراز رفت و در برنامه‌ای که از شبکه استانی پخش می‌شد و صدا و سیما هم به مانند ستاد انتخاباتی احمدی نژاد، تمام این مراسم را پوشش می‌داد، افتتاح راه آهن شیراز – اصفهان را افتخاری منحصرا برای دولت نهم عنوان کرد. داوودی ادعا کرد که دولتهای پیشین تنها ۱۴ درصد این طرح را اجرا کرده‌اند و دولت احمدی نژاد توانسته در عرض چهار سال، ۸۶ درصد باقی مانده را به سرانجام برساند.
جالب اینجاست که ساختمان ایستگاه شیراز، که اتفاقا معاون احمدی نژاد نیز در همان‌جا سخنرانی می‌کرد، با بنایی نیمه‌تمام گواهی می‌داد که تا چه اندازه کار به اتمام رسیده است! اما از آنجا که قرار بود تا به هر نحوی شده است، مسافران سوار قطار شوند و به هر ترتیب و حتی به قیمت حادثه و جان مسافران، آنها به تهران و سپس مشهد اعزام شوند؛ مسافران بخشی از راه را که عملا امکان حرکت قطار بر ریل نبود، با اتوبوس طی کردند تا سوار بر قطاری شوند که قرار بود مسیر هموار و صددرصد آماده‌ای را طی کند. قطار در روز افتتاحیه با سرعت سی کیلومتر به راه افتاد و مسافران را هفت ساعت بعد به ایستگاه آباده رساند و از شیراز تا تهران را در مدت ۱۷ ساعت طی کرد. این در حالی است که قطار باید این مسافت را در مدت ۱۱ ساعت و با سرعت ۱۶۰ کیلومتر طی کند.
عکسهای خبری روزنامه خبر جنوب که در استان فارس منتشر می‌شود، در روزهای بعد عمق فاجعه‌ای را نشان می‌داد که برای آن جشن هم گرفته بودند. تراوسهایی که ریلها بر آن قرار داشت، با یک بار عبور قطار، ترک خورده بود و ریل قطار حالتی به هم ریخته داشت. اینکه چگونه مسئولان راه‌آهن راضی شده بودند تا با چنین راه‌آهن ناآماده‌ای جان مسافران را به خطر بیندازند، البته باید از رئیس دولت و معاونش پرسیده شود که پروژه‌ای ناتمام را افتتاح کرده بودند.
راه آهن شیراز – اصفهان سه روز بعد از افتتاح نمایشی تعطیل شد، و معلوم شد که هیچ چیز آماده نیست. اکنون با گذشت یک سال و چهار ماه از انتخاباتی که با دروغ شروع شد و با دروغ پایان یافت، راه‌آهن نیز همچنان به همان وضع زمان افتتاح در سال گذشته است؛ برای زمین نماندن حرف دولت، هر هفته با خطر کردن و ریسک بالا، یک قطار در مسیر تردد می‌کند که سرعتش به هفتاد کیلومتر هم نمی‌رسد و مسافران را در زمانی چند برابر آنچه تعیین شده است، به اصفهان می‌برد.
نمایندگان شیراز بارها به طور رسمی و غیررسمی از تکمیل نبودن این پروژه راه‌آهن شکایت کرده‌اند. آخرین بار، چهار ماه پیش، تقریبا در سالگرد افتتاح این راه‌آهن، سیداحمدرضا دستغیب نماینده شیراز به تاکیدهای امام جمعه شیراز در نمازجمعه بر افتتاح سریع‌تر این پروژه تاکید کرد و خبر داد که یک هفته بعد، در جلسه با مسئولان دولتی، زمان دقیق افتتاح ایستگاه راه‌آهن در شهر شیراز اعلام شود. چهار ماه گذشته و هنوز وعده یک هفته‌ای به جایی نرسیده است.
یک ماه و نیم بعد از آن زمان، در پایان تیر ماه ۸۹، جعفر قادری، دیگر نماینده این شهر، فاش کرد که مسئولان وزارت راه و ترابری حتی حاضر نیستند وعده اتمام پروژه در پایان سال ۸۹ را نیز بدهند، و به خبرگزاری فارس گفت: “خط‌ آهن اصفهان – شیراز کماکان تکمیل نشده است و اینجانب به عنوان نماینده مردم شیراز در این‌باره از وزارت راه و ترابری گلایه‌مند هستم زیرا اعتبار تکمیلی لازم برای اتمام هرچه سریع‌تر این پروژه از سوی این وزارتخانه اختصاص نمی‌یابد.”
این در حالی است که وزیر راه در زمان افتتاح تبلیغاتی پروژه در ایام انتخابات ریاست جمهوری دهم ادعا کرده بود این پروژه قرار بود در پایان سال ۸۹ به پایان برسد، اما با برنامه‌ریزی دولت، یک ماه زودتر به بهره‌برداری رسید!
نتیجه این بهره‌برداری، بعد از گذشت ۱۶ ماه، چیزی جز رسوایی دولت و بازگشت به عقب نبوده و در همین حال، سایت محلی «صبح امید» خبر داده که: “در وضعیت فعلی و با اعتبارات اندکی که هر ساله به این پروژه اختصاص می‌یابد، به نظر نمی‌رسد بهره‌برداری از راه‌آهن شیراز تا پایان سال ۹۰ امکان داشته باشد.”
این سایت همچنین به تخلفات گسترده استاندار سابق شیراز و معاون وی در جریان اجرای آخرین قطعه راه‌آهن مذکور اشاره کرده و این دو مسئول دولتی را متهم کرده که: “در اجرای آخرین قطعه راه آهن که از مرودشت تا شیراز بود، بیش از ۴۵ میلیارد تومان خسارت وارد کردند تا باغ‌شهرهایشان در شهر صدرا خسارت نبیند!” به نوشته این سایت، “تحمیل ۲۵ کیلومتر راه‌اهن و ۱۳ دهند پل به پروژه راه‌اهن شیراز – اصفهان از محل اکبرآباد تا شهرک شهید بهشتی بزرگترین خیانت رضازاده و رجا به این پروژه بود.”
در همین حال سایت استانداری شیراز با اشاره به دستور استانداری برای تجهیز ایستگاه موقت در شهر صدرا، و اعتراض ضمنی به ناتمام بودن پروژه‌ای که مدیران دولت‌های نهم و دهم و شخص احمدی نژاد بارها بر تمام‌شده و فعال بودن آن تاکید کرده‌اند، از قول سرپرست معاونت عمرانی استانداری فارس نوشته است: “پروژه عظیم راه آهن شیراز – اصفهان یکی از خدمات دولت کریمه دکتر احمدی نژاد است که باید برای بهره‌مندی مردم فهیم استان فارس از این دستاورد بزرگ تلاش شبانه‌روزی داشت.”
آیا “مردم فهیم” استان فارس از واقعیت‌ها خبر دارند، یا آنکه همچنان تبلیغات “دولت کریمه” را باور می‌کنند؟
مطالب و عکس های مربوطه ...
About these ads

دربارهٔ iraneziba

بهبهان دیار گل نرگس
این ورودی در سیاست و اخبار : ایران فرستاده شده است. پیوند پایدار به آن را نشانه‌گذاری کنید.

1 پاسخ برای افتتاح راه‌آهن شیراز – اصفهان؛ آیا دروغ بزرگ دولت بود ؟

  1. zeera iranparast می‌گوید:

    سلام، تحریمهای اقتصادی بخاطر همکاری نکردن دولت با دنیا در مورد نیروی اتمیایران باعث شده مردم سختی هاش را بکشند. بنزین قلابی ایران تصفیه شده مردم را داره هر روز میکشه. یارانهها را هم به محض اعلام تحریمهای آخر ، برداشتند ولیگفتند برداشت یارانهها هیچ ربطی به تحریمهای جدید ندارد. نون گران، بنزین قلابی و گران حقوقها پایین اجاره خونه که اصلا حرفش را نزن. این همه بد بختی برای پر کردن شکم این پاسدارها و بسیجیها. همهٔ اقتصاد مملکت دست اینهاست اینها از مافیا بد ترند. ایهناس یک تکونی باید خورد و جنبشی کرد.ما ملت پر غرور، قوی ایران هستیم نه ملت بیچاره و سم زده ایران.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s