قهرمانان ملی امروز ایران !!

به نام خدا

قهرمانان ملی امروز ایران

قهرمانانی مانند امیرکبیر، ابن سینا، مصدق، کوروش کبیر، داریوش کبیر، قایم مقام ، آریوبرزن ، ستارخان ، اخوان ثالث ، رستم ، سیاوش ، و … اگر بخواهیم بنویسیم تعداد بسیار زیاد است . به راستی در مورد قهرمانان ملی ایران تا چه حد اطلاعات داریم و آن ها را می شناسیم و یا چند سطر در مورد آن ها مطلب می توانیم بیان کنیم ؟

یکی می گوید برای من چه اهمیتی دارد که کی هستند ، به من که آب ونان نمی دهند .

یکی می گوید درباره ی آن ها چیز زیادی به ما نگفتند و یا فیلمی در مورد خیلی از آن ها نساختند .

یکی می گوید بعضی از این اسامی را از کتاب ها برداشتند و یا دارند بر می دارند .

از بچه ها ( دانش آموزان ) که بپرسی بسیاری از آن ها این افراد را نمی شناسند و یا حتی اسم آن ها را نشنیده اند .

این روزها ( روزهای آخر شهریور) معمولا برای خرید وسایل مورد نیاز مدرسه ی بچه ها زیاد به بازار میرویم اگر مغازه های مختلف ( لوازم التحریر،لباس،کیف وکفش فروشی و … ) را نگاه کنی و وسایل موجود در آن ها را بررسی کنی با قهرمانان ملی امروز ایران آشنا خواهی شد . وقتی بچه ها را به بازار می بریم و می خواهند وسایل خود را خرید کنند خیلی سریع سر وقت وسایلی می روند که تصاویر این قهرمانان ملی امروز ایران بر روی آن ها به چاپ رسیده است . با اصرار فراوان خواهان آن ها هستند و یا حتی خود پدر و مادر تمایل زیادی به خرید این وسایل با این تصاویر زیبا را دارند.

البته این ها کارهای فرهنگی خوبی است که قهرمانان ملی خودت را به مردم خود معرفی کنی تا فرزندانمان با آن ها بیشتر آشنا شوند البته در این زمینه نباید تلاش های صداوسیمای ملی را هم فراموش کرد چون با نمایش و معرفی این قهرمانان ملی فرهنگ و تمدن ما ایران را به خوبی به جهانیان و داخل ایران معرفی میکنند و حتی مردم جهان هم قدر این فرهنگ و تمدن را میدانند( نشانه اش هم ساخت فیلم 300 توسط کشورهای دیگر برای نشان دادن فرهنگ وتمدن ایران ، البته ما ایرانی ها هم به خوبی و طبق معمول همیشگی ساخت این فیلم را محکوم کردیم و بس )

آموزش و پرورش هم دارد قدم های مثبتی در زمینه ی معرفی و شناخت بهتر این فرهنگ وتمدن و معرفی شخصیت ها بر می دارد مدتی بحث این بود که اسامی را از دروس تاریخ حذف کنند تا برای بچه ها ضرری نداشته باشد .

اما جای خوشبختی است که برای مدتی این کتیبه ی معروف به منشور حقوق بشر کوروش را به ما قرض دادند ( بدون یک ریال وثیقه ) تا در صدا و سیمای ملی حضور پیدا کنیم و کلاس بگذاریم و از حقوق بشر و آزادی ادیان در زمان کوروش صحبت کنیم و حتی صحبت هایی هست که می خواهند بر اساس منشور کوروش کبیر برای جهان برنامه ریزی کنند و بر اساس آن جهان را اداره کنند ( البته نباید فراموش کرد که شیوه ی حکومت آن ها سلطنتی بوده و با مذاق ما خوش نمی آید ) البته در مورد کوروش کبیر صحبت کردن احتیاط زیاد می طلبد چون ممکن است دوباره در شهر بهبهان برایش همایش بگذارند که این همه تمایل مردم ایران به کوروش کار و تبلیغ یهودیان است و متهم بشویم .

از بحثمان خارج نشویم حالا راستی از این قهرمانان ملی ایران چقدر اطلاعات داریم ، زندگی نامه ی چندتای آن ها را خواندیم ( خواندم) حتما بازهم وقت نداریم ، حوصله نداریم و … خوبه که این بهانه ی همیشگی را داریم .

اما قهرمانان ملی امروز ایران را چقدر می شناسیم همان قهرمانانی که فیلم هایشان را با قیمت بالا خرید می کنیم ، وقت می گذاریم حتی فصل های مختلف آن را با زیر نویس تهیه می کنیم و پیش دوستان و همسایگان کلاس می گذاریم که اینقدر پول دادم و سری جدیدش را بدون سانسورخرید کردیم و در روز حدود چندین ساعت مشغول تماشای این سریال ها می نشینیم .

… بچه ای داشت اصرار می کرد که دفتر « جومونگی ، مردعنکبوتی ، سوپرمن و …» می خواهم توی این همه عکس و تصاویر بسیار زیبا مانده بود که کدام یک را انتخاب کند . اینجا بود که گفتم آفرین به این همه کار فرهنگی و زحماتی که کشیده شده و قهرمانان ملی امروز ایران در ذهن فرزندانمان باقی مانده است . گفتم حالا خوب که فقط دفترها این تصاویر را دارند اما جای خوشبختی بود !! که کیف و کفش و حتی لباس ها هم این تصاویر زیبا را داشتند .

اما به نظر من این بچه های کوچک هیچ گناهی ندارند که به این سریال ها و تصاویر تبلیغی آن ها توجه زیاد می کنند . من معلم گناهکارم که در کلاس درس تنها به مسایل آموزشی توجه میکنم تا سروقت کتاب را هر جور که شده تمام کنم و یک نمره خوب برای مدیر مدرسه ومدیرآموزش وپرورش در دفتر کلاسی ثبت کنم تا آمار قبولی بالا برود .

پدران و مادران دانش آموزان مقصرند که تنها به فکر این هستند که فرزندش در مدرسه یک نمره به ظاهر خوب بگیرد تا پیش دیگر دوستان بگویند نمره فلان درس بچه ام چند شده است دیگر در فکر این نیستند که فرزندشان چه چیزی یاد گرفته است معلم سر کلاس چه چیزی از نظر پرورشی و فرهنگی به او یاد داده است . تنها به فکر این هستند که درس های ریاضی ، زبان ، علوم و … را تقویت کنند حتی وقتی به مدرسه هم می آیند تنها به دنبال معلمان این درس ها می گردند اگر وقت داشتند و یا معلمان این دروس را ندیدند سراغی از دیگر معلمان می گیرند متاسفانه خانواده ها هم مانند مسولان زیاد به فکر دروس علوم انسانی نیستند تنها تفاوتی که خانواده ها با مسولان دارند این است که خانواده ها هنوز خطرناک بودن  دروس علوم انسانی را اعلام نکردند .

رسانه ی به ظاهر ملی من مقصر است که برای فرهنگ و تمدن بسیار گرانقدر خودمان هزینه نمی کند و پول این فرهنگ وتمدن را برای شناساندن فرهنگ های دیگر و فراموشی فرهنگ خودمان صرف می کند . اگر مسولان به کلاس های درس سری بزنند (البته بصورت معلم) خواهند دید که قدرت نفوذ سریال های خارجی و حتی فیلم های شبکه های فارسی ماهواره ای در بین دانش آموزان چقدر زیاد است . ( البته اگر دلسوز این تمدن و بچه های آن هستند )

یکی می گوید پس چرا از این دفتر، کیف و کفش ها برای فرزند خودت خریدی راست می گویی چون چاره ای ندیدم و هیچ کجا غیر از این وسایل دارای عکس های این قهرمانان دیده نمی شود .

من که این همه ادعا دارم چه باید کنم ؟

اول از خودم خواهش می کنم که به دانش آموزانم خیانت نکنم و در حد توانم آگاهی بدهم و در حفظ وسربلندی فرهنگ و تمدن خودم بکوشم .

دوم از همکارانم خواهش می کنم که تلاش خودشان را بیشتر کنند چون مطمئن هستم که آن ها نیز در این امر کوتاهی ندارند . البته قدرت تصاویر و فیلم ها بیشتر است ولی نباید نا امید شد چون کار معلم امید دادن است به آینده باید همه ( معلم ، خانواده ، مسولین و … ) تلاش کنیم که فرزندانمان به بیراهه نروند .

منتظر نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما برای تکمیل این مطلب هستم .          با تشکر

9/7/89

دربارهٔ iraneziba

بهبهان دیار گل نرگس
این نوشته در فرهنگ و آداب و رسوم بهبهان, دست نوشته های من ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

پاسخی بگذارید

